Internet Informační centrum Pardubic

Pamatuji se na náhodně zahlédnutý televizní šot z otevírání turistického informační centra v Pardubicích (1.dubna 1996). Bylo to v době, kdy Asociace turistických informačních středisek existovala necelé dva roky a její členové zápasili s mnoha problémy - od nevyhovujících prostor až po stále chybějící a odpovídající technické zázemí. Turistické informační centrum v Pardubicích bylo tehdy prostřednictvím televizní obrazovky prezentováno jako velkolepě pojaté zařízení, které mohou další střediska jen závidět.
Od rána do večera
Od té doby uplynuly více než tři roky. Čas ukázal, jak je činnost informačního centra i v takovém městě jako jsou Pardubice potřebná. V centru mají naprosto ojedinělou pracovní dobu. Každý den od sedmi ráno do sedmi večer, a to bez ohledu na soboty, neděle, svátky, dokonce i bez ohledu na Štědrý večer, Silvestra a Nový rok.
Technologie budoucnosti
Také jeho technické zázemí je naprosto výjimečné. Tomu odpovídá i název - Internet - Informační centrum Pardubic. Bez přehánění, můžeme závidět vybavení, ale ne předcházející starosti. "Před třemi lety jsem měl možnost poznat, co dokáže technologie Internetu," říká Luděk Šorm, majitel a provozovatel střediska. "Tehdy to byla v České republice záležitost, o které se více mluvilo než dělalo. Zaujalo mě to. Uvědomil jsem si, že to je technologie budoucnosti. Půjčil jsem si na směnku peníze a nakoupil vše potřebné ke zveřejňování informací na Internetu, a výsledek je vidět. Nelituji toho. Otevřela se nám cesta k mnoha dalším možnostech, které Internet dává."
Právě toto technické zázemí umožňuje návštěvníkům poskytnout co nejširší servis v informační oblasti. Podstatné je, že se dá pracovat výhledově velmi daleko dopředu.
Sběr informací
Luděk Šorm říká: "Snad největším problémem každého střediska je sběr informací. Aby informační centrum uspokojilo zájemce o informace, mnohdy se chová jako detektivní kancelář. Telefonuje, koresponduje, pátrá a mapuje aktivity ostatních subjektů v regionu. Takovou roli ovšem nemůže plnit dobře. Jednak je to velmi nákladné a navíc informace velmi rychle zastarávají. Jsem přesvědčen, že informační centrum může zdarma a s garancí pravdivosti poskytovat pouze takové informace, které mu ostatní partneři v regionu či republice o sobě poskytnou prostřednictvím nějakého informačního systému.
Databanka akcí
Proto jsme vyvinuli a začali používat tzv. Databanku akcí na http://www.databanka.akci.cz, která se v České republice stává určitým standardem. Je propojena s internetovou prezentací řady významných institucí (např. České centrály cestovního ruchu), dnes má již více než 170 grafických a jazykových mutací (např. http://www.kalendar.cz), členění teritoriální (např. http://www.okresy.cz, http://www.orlicke.hory.cz, http://vychodni.cechy.cz) i druhové (např. http://www.koncerty.cz, http://www.vylet.cz). Velmi jednoduše řečeno - jeden údaj se zařazením do databanky "ocitne" na mnoha dalších informačních serverech (informačního centra, města, okresu, kraje, oblasti, regionu, republiky, A.T.I.C.ČR, ČCCR,...). Databanka je založena na myšlence, že každý, kdo pořádá jakoukoliv kulturní, sportovní, společenskou či turistickou akci, má možnost vložit o ní informace do systému zcela zdarma. Naší snahou je k této databázi otevřít co nejvíce "dveří" (tj. zmíněných mutací), aby se zvyšovala šance, že informace o akci se dostanou k co největšímu množství zájemců. Pak je spokojen nejenom pořadatel a návštěvník, ale také informační středisko může dobře a efektivně plnit svoji koordinační roli."
Stále plno
Informační centrum v Pardubicích navštěvuje ve všední dny více než šest set lidí denně, o sobotách kolem tří set, v neděli jejich počet překračuje stovku.

Naďa Jahodová,
sekretariát A.T.I.C. ČR

Kontakt

Luděk Šorm, ředitel
V Perníkové chaloupce 38
533 52 Ráby u Pardubic
Česko (CZ)
tel: (+420) 466 612 474
(+420) 602 413 134 - ředitel
fax: (+420) 466 612 474